Als je gelooft in wat je doet en in wie je bent, laat je dat graag zien. In dit artikel reiken we je vier eenvoudige communicatiegereedschappen aan waarmee je je zichtbaarheid kunt verhogen.

De vier communicatietools die we hieronder beschrijven kan iedereen toepassen: of je nu zzp’er, kunstenaar of gepassioneerd hobbyist bent, een eigen bedrijf hebt, of nieuwe stappen wilt nemen in je carrière. Ze helpen je om jouw product of verhaal efficiënt en doeltreffend te delen met de juiste mensen en op de juiste manieren.

1.      StrategieTweetalig communicatiebureau rebelieve

Als je zelfstandig bent, of een klein tot middelmatig bedrijf hebt zonder communicatiespecialisten, vind je de term communicatiestrategie misschien hoogdravend klinken. Toch kan een heldere communicatiestrategie je resultaten flink verbeteren. Je krijgt scherp zicht op:

  • Je doelgroep(en)
  • De hoofd- en/of deelboodschappen die je wilt overbrengen
  • De middelen die je daarvoor het beste kunt inzetten, bijvoorbeeld een video, een YouTubekanaal, een campagne op social media, een vernieuwde website of een serie folders
  • De bijbehorende content

Bij je strategie horen ook een budget en een planning, zodat je weet wanneer wat moet gebeuren en hoeveel geld je ervoor moet reserveren. Verschillende klanten van rebelieve hebben ontdekt dat ze zelfs met een eenvoudige, maar doordachte communicatiestrategie op een of twee A4-tjes veel effectiever hun verhaal kunnen vertellen, en klanten of doelgroepen beter engageren dan wanneer ze maar lukraak communiceren.

Let op dat strategie alles behalve een statisch document is – als het dit ooit geweest is, is het nu zeker niet het geval in de onvoorspelbare markt van vandaag. Steeds meer bedrijven ontdekken dat het een continu proces is van het afstemmen van je visie met de nieuwe kansen en bedreigingen.

2.      Middelen

Tweetalig communicatiebureau rebelieveEen onderdeel van de strategie is de keuze voor de meest effectieve communicatiemiddelen. Je hebt een website, maar matchen de inhoud en uitstraling daarvan met je strategie? Komt je hoofdboodschap helder over? En heb je nagedacht over welke verschillende communicatievormen je kunt inzetten op je website: klantverhalen of -quotes, use cases, een animatievideo waarin je je concept licht en luchtig uitlegt, foto’s van je projecten? Heb je een brochure of flyers die je op beurzen of bij bezoeken kunt uitdelen?

En dan is er je pitch. Kunnen jij en je teamgenoten in een paar zinnen aansprekend overbrengen wat je te bieden hebt, voor wie en waarom het ertoe doet? Of moet je nog werken aan je pitch? Laat je gerust helpen om de juiste middelen te kiezen en te creëren bij de juiste boodschap en doelgroep. Je zichtbaarheid en resultaten zullen flink stijgen.

3.      ContentkalenderTweetalig communicatiebureau rebelieveMet een contentkalender plan je de contentproductie en -publicatie door het jaar heen. Dat is niet alleen prettig voor contentmakers en communicatiepartners, zoals wij, het heeft vooral voor je eigen onderneming of initiatief een aantal belangrijke voordelen:

  1. Je hebt overzicht over wat er moet gebeuren om de communicatie op de rails te krijgen en te houden;
  2. Je kunt de noodzakelijke productie uitsmeren en systematisch een samenhangend en volledig contentpakket opbouwen;
  3. Je hebt actuele content klaar staan op belangrijke beslismomenten van klanten, bijv. rond een beurs, een productlancering, of een datum waarop voor jouw klanten nieuwe regelgeving intreedt of een belangrijke tv-uitzending plaats vindt.

Kijk als je meer wilt weten eens naar dit artikel met uitleg en voorbeelden.

4.      Social media scan & plan

Veel zzp’ers en kleinere bedrijven zijn actief op social media, maar zonder beleid. In onze ervaring leidt een korte analyse van de social media-activiteiten van zulke klanten – waarbij we het liefst een collega inschakelen die social media ‘ademt’ – al snel tot zeer sterke verbeteraanbevelingen. Simpel voorbeeld: zorg voor een vastere frequentie van posts in plaats van twee Facebook-posts in een week en dan drie weken niets. Of: doe twee social mediakanalen goed en laat die derde, die je toch al nauwelijks gebruikt, voor nu links liggen. Of: schakel actiever je medewerkers en collega’s in om intern nieuws op te halen en om posts van je onderneming te verspreiden.

Zo’n ‘quick scan’ is snel uitgevoerd en kost maar een zakcent, terwijl de inzichten die eruit rollen voor een aanmerkelijke verbetering zorgen van je zichtbaarheid en vindbaarheid op social media en Internet.

Een social media plan is dan snel gemaakt: welke kanalen gaan we gebruiken voor welke doelgroepen en boodschappen, welke kanalen laten we liggen, wat willen we precies bereiken en hoe kunnen we dat meten, welke toon en minimale frequentie zijn daarvoor nodig? Zo’n social media plan kun je maken voor een periode van zes maanden, of een jaar. Als je de productie van de content tegen een vaste prijs uitbesteedt en koppelt aan je contentkalender, geniet je van volledige ontzorging én de zekerheid dat jouw verhaal of product te horen, te zien en/of te lezen is op plekken en momenten die ertoe doen.

Je wilt je graag laten zien, maar je hebt er advies of ondersteuning bij nodig? Neem gerust contact op.