
Heeft mijn bedrijf een whitepaper nodig? Drie richtingwijzers
Een sterke whitepaper kan een belangrijke rol spelen in je marketingstrategie, vooral in business-to-business (B2B). Maar voordat je besluit om er een te (laten) ontwikkelen, wil je er zeker van zijn dat een whitepaper het juiste communicatiemiddel is voor jouw situatie. Herken je één of meer van de kenmerken die we in dit artikel beschrijven? Dan is een whitepaper waarschijnlijk een prima keus.
Heb je niet helemaal scherp wat een whitepaper ook alweer is? Bekijk Wat is een whitepaper? of lees de 4 voordelen van whitepapers
1. Je publiek heeft informatie nodig
We weten allemaal dat teksten korter wordt: de consument van vandaag wil geen document van 10 pagina’s lezen voordat ze haar volgende aankoop doet. Dus in de meeste B2C-kanalen (business-to-consumer) zal een uitvoerige whitepaper verspilde moeite zijn. In B2B marketing ligt dit anders. Hier nemen beslissers langer de tijd voor aankoopbeslissingen en verlangen ze meer actuele informatie – vooral als het product of de oplossing die ze overwegen innovatief, gecompliceerd of duur is, of door meerdere concurrerende partijen wordt angeboden. In een onderzoek van DemandGen (2018) zei ongeveer 71% van de kopers in de achterliggende 12 maanden een whitepaper te hebben elezen voorafgaand aan het nemen van een aankoopbeslissing (DemandGen, 2018).
Met een whitepaper kun je voorzien in deze behoefte aan inzicht. Dit is met name van toepassing als je over diepgaande informatie beschikt die je klant niet heeft, maar wel nodig heeft. Je kunt bijvoorbeeld uitleg geven over trends of innovaties in je vakgebied, waardoor je hun marktkennis en technische expertise kunnen opkrikken. Door deze waardevolle service gratis aan te bieden, kun je je positioneren als een autoriteit én als een uitstekende potentiële partner. Daarnaast verzamel je met een whitepaper waardevolle leads.
2. Je verkoopt iets dat innovatief, ingewikkeld en/of duur is, in een complex veld
De grootste kracht van whitepapers is hun diepgang en detailniveau. Ze bieden ruimte voor uitgebreide uitleg, analyses, cases, diagrammen en meer. Als je op een zeer technisch gebied werkt, bijvoorbeeld in de medische apparatuur, de farmaceutische industrie, of de levensmiddelentechnologie, weet je dat details belangrijk zijn. Je weet waarschijnlijk ook hoe moeilijk het kan zijn om de belangrijke details helder te communiceren. Met een whitepaper heb je de ruimte om alle informatie te bieden die een lezer nodig heeft, van arktvoorspellingen en wetenschappelijk onderzoek tot heldere uiteenzettingen, argumenten en voorbeelden.
3. Je wilt jezelf positioneren als autoriteit
Als je je wilt profileren als marktleider heb je voldoende tijd en ruimte nodig om je claims te ondersteunen. Dat geldt ook wanneer je een innovatieve oplossing wilt bieden voor een industrie-breed probleem, of een onverwachte marktkans wilt presenteren. Whitepapers zijn voor dit soort doeleinden een ideaal middel. Vaak zijn ze opgebouwd rond drie kerncomponenten:
- het identificeren en uitleggen van een probleem, een trend of een kans;
- het aanbieden van een of meer mogelijke antwoorden; en tenslotte,
- het positioneren van je bedrijf als een deskundige partner op het betreffende terrein.
Met een grondig voorbereide en overtuigend opgebouwde whitepaper – waarin je bijvoorbeeld de nieuwste feiten en cijfers neerzet, of sterke argumenten aandraagt voor een bepaalde strategie – kun je een volledige branche aanspreken.
In het kort
Heeft jouw doelgroep behoefte aan informatie? Bied je een product, dienst of concept aan dat innovatief, ingewikkeld en/of duur is, in een complex veld? Wil je je organisatie positioneren als autoriteit? Dan is een whitepaper de juiste tool.
Meer weten over wat whitepapers jouw organisatie kunnen bieden? Neem contact op met rebelieve
Referenties
DemandGen. (2018). 2018 Content Preferences Survey Report: Blogs, Podcasts Gain Interest as B2B Buyers Look To Trustworthy Sources For Credible Content That Proves Value.
In het kort
Heeft jouw doelgroep behoefte aan informatie? Bied je een product, dienst of concept aan dat innovatief, ingewikkeld en/of duur is, in een complex veld? Wil je je organisatie positioneren als autoriteit? Dan is een whitepaper de juiste tool.
Meer weten over wat whitepapers jouw organisatie kunnen bieden? Neem contact op met rebelieve
Referenties
DemandGen. (2018). 2018 Content Preferences Survey Report: Blogs, Podcasts Gain Interest as B2B Buyers Look To Trustworthy Sources For Credible Content That Proves Value.