4 voordelen die een whitepaper jouw bedrijf kan bieden
Meer en meer bedrijven ontdekken dat een whitepaper een belangrijke rol kan spelen bij het bereiken van klanten en het genereren van groei. In dit artikel schetsen we vier sterke punten die dit format te bieden heeft.
Niet bekend met het whitepaper-format? Lees ons artikel over wat een whitepaper is
1. Toon je expertise

In een whitepaper kun je kennis en inzichten delen over marktinformatie, trends of innovatierichtingen. Of om een complex concept of een nieuw product uit te leggen. Meestal bevat een whitepaper informatie en inzichten die je prospects niet gemakkelijk elders zullen vinden – helder, samenhangend en aantrekkelijk gepresenteerd. Door een whitepaper te publiceren over een onderwerp dat belangrijk is voor je klanten, doe je hen een groot plezier. Je doet uiteraard ook je eigen bedrijf een plezier: met een sterke whitepaper laat je je expertise zien, bouw je aan je reputatie en win je het vertrouwen van prospects, die in jou een gezaghebbende, betrouwbare potentiële partner herkennen.
2. Creëer goodwill
Een whitepaper is een manier om klanten en prospects uit te nodigen gebruik te maken van jouw expertise en hen te helpen complexe uitdagingen te begrijpen. Jouw whitepaper kan hen helpen betere beslissingen te maken. Door waardevolle informatie beschikbaar te stellen in een overzichtelijk en toegankelijk format, laat je dus zien dat je transparant wilt zijn. Die goodwill betaalt zichzelf terug in nieuwe leads. Een geslaagde whitepaper verdient het vertrouwen van je doelgroep: in plaats van hen een product te verkopen, deel je kennis die ze nodig hebben om beter te presteren. Toegang tot relevante, betrouwbare informatie is steeds meer waard: het aanbieden van een whitepaper kan zeker zo belangrijk zijn als een het houden van sales pitch.
Heeft mijn bedrijf een whitepaper nodig? Lees ons artikel over wanneer je een whitepaper moet overwegen
3. Bereik beslissers

Vanwege hun omvang en informatiedichtheid trekken whitepapers lezers aan die serieus geïnteresseerd zijn in het onderwerp dat je behandelt. De meeste lezers zijn concreet op zoek naar inzichten die hen kunnen helpen goede beslissingen te nemen voor hun bedrijf. Het gaat veelal om beslissers, managers of deskundigen die technische en financiële aanbevelingen moeten doen. Met een sterke whitepaper verwerf je hun aandacht – en staat jouw bedrijf op de radar tijdens het besluitvormingsproces van de klant.
4. Genereer nieuwe leads en profiteer van hoge conversiepercentages
Veel lezers van whitepapers bereiden zich voor op een inkoopbesluit of een andere beslissing. Dat maakt hen tot serieuze prospects voor jouw bedrijf. Als je je whitepaper aanbiedt als download, kun je van belangstellenden vragen dat zij hun e-mailadres invullen om de downloadknop te kunnen activeren. Dit e-mailadres kun je toevoegen aan jouw database en gebruiken voor follow-upcontact.
Daarnaast zullen veel lezers een eenmaal gedownloade whitepaper doorgeven aan leidinggevenden, collega’s en andere spelers in hun team of netwerk. Met een whitepaper leg je dus gegarandeerd nieuwe, serieuze contacten en vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijf.
- 96% van de meest succesvolle content marketeers zijn het erover eens dat ze geloofwaardigheid en vertrouwen hebben opgebouwd bij hun publiek (Beets, 2018)
- 72% van de B2B-marketeers
gebruikt educatieve inhoud om hun publiek te voeden (Beets, 2018)
Een whitepaper produceren of laten produceren is pas het begin van de reis naar bedrijfsgroei: lees onze 3 tips voor het maximaliseren van leadgeneratie met een whitepaper
Uw kennis, onze communicatiekracht
Een sterke whitepaper biedt feiten, cijfers en inzichten, maar moet bovenal je lezer in staat stellen goede beslissingen te nemen. Het ontwikkelen van een whitepaper vergt diepgaand onderzoek, interviews, en vaak meerdere schrijf- en ontwerprondes. Samenwerking
is essentieel: jouw kennis en expertise, onze communicatiekracht. Het resultaat van werken met rebelieve kan een paper zijn (in het Nederlands en/of Engels) die je doelgroep informeert, inspireert en uitnodigt om zaken te doen.
Bekijk voorbeelden van whitepapers die wij recent produceerden:
- From social work company to successful social enterprise – Lenny Advies and VL Consultants
- Impacting Health, Safety, and Performance with IoT-based Biometrics – Evalan
- Growing fitter, stronger and healthier – Peptan
Geïnteresseerd in een whitepaper voor jouw bedrijf? Neem vandaag nog contact met ons op