– en wat heeft het jouw bedrijf te bieden?
In een wereld van snelle video’s en korte spanningsbogen is het soms zoeken naar manieren om complexe onderwerpen aan je klanten uiteen te zetten, of diepgravende expertise en kennis te delen. Als het lukt, levert de inspanning vaak wel intensief contact op beslissers binnen je doelgroep – en dus duurzame, nieuwe business. Een uitstekende en in populariteit groeiende manier om op dat diepere niveau te communiceren: whitepapers.
Wat is een whitepaper precies?
Whitepapers zijn uitgebreide teksten – vaak vijf tot 15 à 20 bladzijden – die opgebouwd zijn met als doel om lezers nieuwe kennis en inzichten aan te reiken over een specifiek onderwerp. Ze raakten oorspronkelijk in zwang in de wereld van wetgeving, wetenschap en technologische innovatie. De laatste jaren zijn whitepapers een heel gangbaar business-to-business (B2B) marketinginstrument geworden.
Whitepapers in B2B
In B2B-markten kunnen whitepapers een belangrijke rol spelen in het koopproces van je klant. Met een whitepaper speel je in op de behoefte van de klant om nu eens niet een snel promotieverhaal van je te krijgen, maar een grondig, gedetailleerd en neutraal beeld van het betreffende thema of werkveld. Met een whitepaper verkoop je geen product of dienst, maar belicht je je onderwerp van alle kanten – en presenteer je daarmee je bedrijf als autoriteit op jouw gebied. Daardoor versterk je de geloofwaardigheid van je merk, bouw je vertrouwen op bij je doelgroep, en positioneer je en passant je bedrijf als een ideale partner om mee samen te werken.
Bekijk ons artikel over de 4 voordelen die een whitepaper jouw bedrijf kan bieden
Een voorbeeld
Stel dat je een whitepaper wilt inzetten om een bepaalde marktontwikkeling voor het voetlicht te brengen. Door de belangrijkste aspecten uitvoerig te analyseren – denk bijvoorbeeld aan actuele trends en marktgegevens, consumentenprofielen, of het nieuwste wetenschappelijke onderzoek – kun je potentiële klanten waardevolle informatie bieden. Je schetst waar de markt in jouw visie naartoe gaat, geeft inzicht in nieuwe kansen en risico’s, of brengt verschillende routes in kaart die lezers kunnen volgen om op de ontwikkeling in te spelen. In een whitepaper kun je je lezer alles geven wat hij of zij nodig heeft om de betreffende marktontwikkeling goed te begrijpen, er met weloverwogen beslissingen op in te spelen – en om jouw bedrijf bij die beslissingen te betrekken.
De beste keuze voor diepgang en detail
Het belangrijkste onderscheidende kenmerk van een whitepaper is dat het meer diepgang en detail biedt dan de meeste andere contentvormen. Lange lappen tekst lijken misschien minder relevant in onze drukke wereld, maar vergis je niet. Voor bedrijven die voor grote beslissingen of onzekerheden staan, is toegang tot neutrale analyses, casestudies en betrouwbare inzichten van grote waarde. Volgens onderzoek nemen B2B-inkopers vandaag de dag meer tijd dan voorheen om beslissingen te nemen, besteden ze meer tijd aan onderzoek, en betrekken ze meer mensen bij het proces (Hughes, 2018). Met een sterke whitepaper kun jij deze beslissers verder helpen.

- 76% van de kopers zegt dat relevante content over hun specifieke problemen erg belangrijk voor hen is (Hughes, 2018)
- 78% van de kopers is het er in sterke mate mee eens dat de betrouwbaarheid van gegevens zeer belangrijk aan het worden is (DemandGen, 2018)
- 90% van de meest succesvolle B2B-contentmakers geeft prioriteit aan de informatiebehoeften van het publiek (Beets, 2018)
Heeft mijn bedrijf een whitepaper nodig? Lees ons artikel hierover: Herken je deze 3 criteria? Dan heeft jouw bedrijf een whitepaper nodig
Een goede naam en nieuwe leads
Als een whitepaper succesvol is, zal het niet alleen de deskundige reputatie van je bedrijf versterken, maar je bedrijf ook als potentiële partner in beeld brengen. Waar middelen als video, of short copy – denk bijvoorbeeld aan advertenties, e-mailings, flyers of online banners – goed zijn om de aandacht te trekken, leveren whitepapers eerder serieuze leads op en hogere conversie.
Eenmalige investering, hoog rendement
Zeker als je je whitepaper slim inzet, bijvoorbeeld via social media, levert de eenmalige investering die je ervoor doet vaak een hoog rendement gedurende langere tijd, zoals deze cijfers uitwijzen:
- Volgens Forbes neemt gemiddeld ongeveer 70% van de lezers van een whitepaper na het lezen contact op met de afzender (Paunovic, 2017)
- 76% van de kopers zegt dat ze graag hun gegevens achterlaten in ruil voor een whitepaper, waarmee whitepapers op dit punt het hoogste scorende contenttype zijn: voor video is het percentage 49% (DemandGen, 2018)
- Onderzoek naar Google Ads heeft aangetoond dat wat je aanbiedt de grootste impact heeft op jouw conversieratio (Kim, 2019). Door lezers alle informatie te bieden die ze nodig hebben in een enkel, neutraal document, verhoog je dus de kans dat ze je website blijven bezoeken en voor jouw product of service kiezen
- Het opvolgen van leads met relevante content kan de verkoopkans met meer dan 20% vergroten (Mawhinney, 2018). Het leveren van informatie en inzichten die je lezer concreet verder helpen kan dus je conversiepercentages verhogen.
Lees ook onze tips voor het maximaliseren van leadgeneratie met jouw whitepaper
Invloed op klantbesluiten en –prestaties

Whitepapers genieten in het bedrijfsleven groeiende populariteit en stijgende waardering, blijkt uit onderzoek:
- 62% van de content marketeers beschouwt whitepapers als het meest succesvolle en effectieve type marketingcontent (Content Marketing Institute, 2018)
- 71% van de kopers zegt de afgelopen 12 maanden een whitepaper te hebben gelezen ter voorbereiding op aankoopbeslissingen (DemandGen, 2018)
- 61% van de kopers zegt dat ze whitepapers delen met hun collega’s (DemandGen, 2018)
Verfrissende diepgang in een snelle wereld
Whitepapers bieden een verfrissende diepgang en zijn daarmee in onze snelle wereld een opvallende, krachtige vorm van marketingcommunicatie. Ze vormen een betrouwbaar middel voor het versterken van je merkimago, het verstevigen van relaties met klantorganisaties en het genereren van nieuwe leads en hogere conversiepercentages.
ONTDEK ALLES WAT DE MOET WETEN OVER WHITEPAPERS IN ‘WHITEPAPERS GEBRUIKEN‘
Wil je bespreken wat een whitepaper voor jouw bedrijf zou kunnen betekenen, en of het in jouw (communicatie)strategie past? Neem vandaag contact op met rebelieve of bekijk enkele whitepapers die we hebben gemaakt.
REFERENTIES
Beets, Lisa Murton. (2018). 2019 B2B Content Marketing Research: It Pays to Put Audience First. Retrieved from https://contentmarketinginstitute.com/2018/10/research-b2b-audience/
Content Marketing Institute. (2018). B2B Content Marketing: 2018 Benchmarks,
Budgets, and Trends – North America.
DemandGen. (2018). 2018 Content Preferences Survey Report: Blogs, Podcasts Gain Interest
as B2B Buyers Look To Trustworthy Sources For Credible Content That Proves
Value.
Hughes, Katie. (2018). 4 Things you need to know about the B2B buyer’s journey in 2018. Equinet. Retrieved from https://www.equinetmedia.com/blog/4-things-you-need-to-know-about-the-b2b-buyers-journey-in-2018
Kim, Larry. (2019). What’s a Good Conversion Rate? (It’s Higher Than You Think). WordStream. Retrieved from https://www.wordstream.com/blog/ws/2014/03/17/what-is-a-good-conversion-rate
Mawhinney, Jesse. (2018). 7 Amazingly Effective Lead Nurturing Tactics. HubSpot. Retrieved from https://blog.hubspot.com/marketing/7-effective-lead-nurturing-tactics
Paunovic, Goran. (2017). The Most Effective Content Marketing Tool Your Strategy May Be Missing. Forbes. Retrieved from https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017/06/27/the-most-effective-content-marketing-tool-your-strategy-may-be-missing/#64fd90027758