Hoe kan een webdesignbureau mijn organisatie helpen?
Gehoord worden is een uitdaging in onze drukke wereld. Je wilt je als bedrijf of organisatie graag positioneren op een manier die past bij jou, je product en je doelgroepen. Scherp durven zijn, opvallen en tegelijk dicht bij jezelf blijven. In al je pogingen om dat te doen speelt je website een potentieel belangrijke rol. Een webdesignbureau kan je helpen om dat potentieel te benutten.
Wat is een webdesignbureau?
Een webdesignbureau is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van websites. We noemen dat ook webcreatie. De meeste webdesignbureaus bieden naast webontwerp meer diensten. Ze kunnen bijvoorbeeld een logo en huisstijl voor je ontwikkelen. Of de contentcreatie en zoekmachine-optimalisatie voor je website regelen. Kleinere webdesignbureaus houden zich vooral bezig met webcreatie en de disciplines die daarbij horen. Voor full-service bureaus, daarentegen, is webdesign een onderdeel van een volledig dienstenpakket. Een full-service bureau kan je geheel ontzorgen op het gebied van communicatie. Behalve je website ontwerpen, bouwen en vullen, kunnen ze je social media managen en al je andere on- en offline uitingen verzorgen. Denk bijvoorbeeld aan advertenties, brochures of filmpjes. Ze kunnen je ook helpen je visie en missie scherp te krijgen en je communicatiestrategie te bepalen. Eigenlijk doen ze alles wat je op communicatievlak nodig hebt om jouw doelgroepen en je organisatie met elkaar in verbinding te brengen.
Is er een verschil tussen webdesign en web development?
Webdesign en web development zijn niet hetzelfde. Webdesign draait om de visuele kant van een website, het ontwerp. Daarbij moet je denken aan kleuren, lettertypen, afbeeldingen, ontwerpelementen en vlakverdeling, of layout. Een webdesigner heeft meestal een grafische, soms een kunstzinnige, achtergrond. Webontwerp is een vorm van grafische vormgeving.
Bij web development, daarentegen, gaat het om de technische kant van websitecreatie. Een web developer gebruikt een bepaalde programmeertaal, bijvoorbeeld html, om het ontwerp en de functionaliteiten van je website technische te realiseren. Een web developer heet ook wel een programmeur.
Ontwerp en bouw ineen
In de praktijk overlapt het werk van design en development vaak. Vrijwel alle webdesignbureaus verzorgen niet alleen het ontwerp, maar ook de bouw. En sommige developers combineren hun technische kennis met eigen ontwerpwerk. Daarnaast zijn er tools waarin ontwerp en bouw samengaan. Een bekend voorbeeld is het Content Management systeem (CMS) WordPress: om met WordPress een website te ontwerpen en technisch te realiseren, hoef je geen programmeertalen te kennen. Een beetje ontwerpkennis is natuurlijk wél belangrijk.
Wanneer heb ik een webdesignbureau nodig?
Als jouw onderneming een (nieuwe) website nodig heeft, kun je de site intern creëren of een webdesignbureau inschakelen. De keuze voor een bureau hangt met twee factoren samen: gemak en professionaliteit.
Ontzorging en gemak
Wil je de zorg voor de creatie van je website graag aan iemand anders overdragen, omdat je druk bent? Dan kun je het beste een extern bureau inschakelen. Vind je dit gemak minder belangrijk, omdat jij of je collega’s veel tijd over hebben om zelf een website te maken? Dan kun je het zelf oppakken. Voorwaarde is wel dat je de kennis in huis hebt om een resultaat neer te zetten dat past bij de uitstraling die je jouw onderneming wilt geven. Dat geldt zowel voor ontwerp als techniek.
Professionaliteit
Heeft jouw organisatie geen ontwerpers en/of developers in huis? En ben je bezorgd dat het intern (laten) creëren van je website zal leiden tot een minder goed resultaat? Dan is het verstandig een extern bureau in te schakelen. Een bureau kan garant staan voor een website die visueel, communicatief en technisch professioneel is.
Hoe weet ik of een webdesignbureau in huis heeft wat ik zoek?
Bij Rebelieve adviseren wij je te zoeken naar een bureau dat aan deze drie voorwaarden voldoet:
- Aantoonbare expertise in alle disciplines die nodig zijn voor webcreatie en -lancering;
- Een stevig portfolio waarin je projecten ziet die jou qua stijl en aanpak aanspreken;
- Een goede persoonlijke klik, oftewel, mensen met wie je graag wilt samenwerken.
Waar kan ik op letten bij het kiezen van een webdesignbureau?
Hieronder sommen we in willekeurige volgorde nog enkele kenmerken op die je kunnen helpen bij de selectie van een passend webdesignbureau. Een professioneel bureau:
- Communiceert zelf professioneel en prettig, of het nu telefonisch, schriftelijk of via video is;
- Reageert snel, prettig en helder op je offerteverzoek en vragen;
- Geeft openheid over wat het wel en niet in huis heeft;
- Levert een offerte, waarin behalve de kosten en planning ook de inhoud en scope van het project duidelijk zijn aangegeven;
- Kan de website binnen duidelijke kaders opleveren (denk daarbij aan de oplevertijd en het budget);
- Kan het project flexibel op- en afschalen, of faseren, naar gelang jouw beperkingen en mogelijkheden;
- Denkt ook buiten de scope van het project mee over jouw communicatie;
- Werkt met je samen van uit een houding gericht op win-winuitkomsten: proactief, creatief en resultaatgericht.
Waarom zou ik Rebelieve kiezen als webdesignbureau?
Rebelieve heeft een aantal kenmerken die ons onderscheiden van andere bureaus. De belangrijkste noemen we hieronder.
Native Engels én Nederlands
Rebelieve is een tweetalig bureau met native Nederlandstalige en native Engelstalige makers. We werken met evenveel gemak in het Nederlands als in het Engels. Veel Nederlandse klanten die internationaal opereren, of dat willen, ervaren dit als een sterk pluspunt. We zijn ook vertrouwd met het proces van het vertalen of transcreëren van content in andere talen, bijvoorbeeld Spaans, Duits, Frans of Amhaars. Dat doen we met een sterk netwerk van vertrouwde schrijvers en vertalers.
Full-service
Daarnaast is Rebelieve een full-service bureau. Dat betekent dat webcreatie een van meer diensten is die wij aan bieden. We helpen startups bij hun lancering, met bijvoorbeeld branding en strategie. Gaat een bedrijf groeien, dan werken we daar ook graag aan mee, bijvoorbeeld met online marketing, social media management, of creatie van websites en sales tools. We kunnen volledige ontzorging bieden, dus tegen een afgesproken budget de volledige marketing en communicatie verzorgen. Vaak leveren we ook deeloplossingen of projecten, bijvoorbeeld een eenmalige contentaudit of contentrevisie, een serie video’s of brochures, of een advies over employer branding.
Van eenmanszaak tot multinational
Onze klanten variëren van eenmanszaken en mkb’ers tot mkb-plussers en multinationals. Kenmerkend voor vrijwel al deze klanten is dat ze uitblinken in hun vakgebied. Ze willen daarom excellent en doeltreffend communiceren, zowel in het Engels en het Nederlands. Bekijk het Rebelieve portfolio voor meer informatie.