Haal meer leads uit je whitepaper met deze 3 tips
Een zorgvuldig samengestelde whitepaper kan de zichtbaarheid van je bedrijf fors vergroten, leads genereren en new business opleveren. De ontwikkeling van zo’n whitepaper is niet het eindpunt, maar het startpunt: als je de uitrol niet goed plant of uitvoert, blijft het rendement beperkt – en loop je het risico dat je whitepaper uitmondt in een verspilling van tijd, moeite en geld. In dit artikel bieden we je drie tips om die valkuil te vermijden en meer leads te halen uit je whitepaper.
Meer lezen over statistieken, voordelen en voorbeelden van een whitepaper? Lees wat is een whitepaper en de 4 voordelen van een whitepaper
Ben je benieuwd of een whitepaper geschikt is voor jouw bedrijf? Lees wanneer jouw bedrijf een whitepaper nodig heeft
1. Kies een doordachte uitrolstrategie
Om ervoor te zorgen dat je whitepaper je doelgroep bereikt, heb je een doordachte uitrolstrategie nodig. Elk aspect van de uitrol van je whitepaper verdient je zorgvuldige aandacht. Dat betekent dat je goed nadenkt over doelgroepen, adressenlijsten, te gebruiken kanalen, een bijvoorbeeld een contentkalender.
Het bepalen van je strategie brengt allerlei keuzes met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan de wijze waarop je lezers toegang krijgen tot je paper. Door je whitepaper afgeschermd op je website te plaatsen, waar belangstellenden het kunnen downloaden door hun emailadres in te vullen, kun je waardevolle contactgegevens en leads verzamelen. Dit afschermen van je content kan natuurlijk ook een afschrikeffect hebben. Als het je meer om zichtbaarheid te doen is dan om contactgegevens, kun je kiezen voor een open kanaal, zoals LinkedIn: je verzamelt dan geen, of minder, contactgegevens, maar je bereikt een groter publiek en hogere zichtbaarheid. De keuzes die je rondom dit soort vragen maakt hangen nauw samen met je bredere communicatiestrategie en de doelen die je beoogt met je whitepaper.
2. Hergebruik en herbestem de inhoud

Een sterke whitepaper vormt vaak een zeer rijke en veelzijdige bron van informatie en inzichten. Behandel het daarom niet zozeer als een enkel contentproduct, maar als een bundel materialen die je voor vele doeleinden in vele vormen kunt gebruiken en hergebruiken. Het wekelijks of tweewekelijks posten van fragmenten uit je whitepaper in de maanden na de lancering, bijvoorbeeld, kan een effectieve manier zijn om telkens weer nieuwe lezers te bereiken en nieuwe leads te genereren – en dat alles vanuit één whitepaper. Neem bijvoorbeeld een hoofdstuk of paragraaf, of een set statistieken waarover je hebt geschreven, en presenteer ze stuk voor stuk als korte, zelfstandige berichten op LinkedIn of Facebook. Deze herbestemming van content kan een sterk onderdeel worden van je content marketingstrategie: de posts en fragmenten kunnen fungeren als teasers die de aandacht van de lezer trekken en hem of haar richting de volledige whitepaper leiden. Ook als op zichzelf staande artikelen en statements kunnen je posts interesse wekken en traffic naar je website genereren. Dit is een van de redenen waarom whitepapers steeds populairder worden als marketingtool: ze bieden een breed scala aan mogelijkheden voor content marketing over een langere periode. Zorg dus dat je die mogelijkheden ten volle benut.
3. Bouw je whitepaper slim op
Als het herbestemmen van whitepaper content voor berichten en artikelen onderdeel is van je uitrolstrategie, bieden we drie tips:
- Bouw je whitepaper op volgens een modulaire structuur, zodat de afzonderlijke secties en hoofdstukken gemakkelijk als op zichzelf staande stukken kunnen worden ingezet.
- Behandel je onderwerp vanuit uiteenlopende invalshoeken, bied voldoende context en behandel alle belangrijke vragen die een beslisser erover kan hebben. Dit zal niet alleen de waarde van je whitepaper verhogen, maar ook een breder assortiment herbruikbare content opleveren.
- Streef naar hoge kwaliteit, zowel qua inhoud als schrijfstijl: als de structuur van je whitepaper wankelt, of als de tekst moeilijk leesbaar is, haken lezers af en gaan potentiële leads verloren. Niet voor niets betrekken de meeste bedrijven gespecialiseerde externe bureaus bij het ontwikkelen van whitepapers.
Een succesvolle whitepaperlancering kan een hoog rendement opleveren: als je zowel de ontwikkeling als de uitrol goed aanpakt, creëer je met een relatief geringe, eenmalige investering, een substantiële, langdurige mogelijkheid voor nieuwe leads, verstevigde connecties en gezonde groei.
Een partner nodig voor het ontwikkelen en uitrollen van een whitepaper? Neem contact op met Rebelieve